کد مطلب:113826 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:140

تعریف طرح بررسی نظام آفرینش











طرح «بررسی نظام آفرینش» یعنی بجای اینكه در پدیده ها یا ذره ذره ی وجود مطالعه كنیم، مجموعه ی نظام احسن الهی را مورد توجه قرار داده و پیرامون كل هستی و نظام حاكم بر آن، به بررسی بپردازیم.

و در تداوم مطالعه و ارزیابی و تفكر صحیح، اصول و واقعیت های موجود در آن را كشف و شناسائی نموده و در جهت اهداف آموزشی بكار گیریم.

و سپس بر اساس ویژگی های حاكم بر اصول و واقعیت های نظام آفرینش، مبانی اعتقادی را اثبات كنیم كه سبك و روش استدلال در این طرح با سبك و روش استدلال در طرح «واقعیت نگری» همانند یكدیگر می باشند اما در كیفیت آغاز بحث و چگونگی انتخاب موضوع با هم تفاوت دارند.

در 3 طرح گذشته امام علی (ع) به پدیده های زیبای نظام آفرینش و موجودات گوناگون و مخلوقات شگفت هستی توجه می فرمودند و دل ها و فطرت های سالم را به ارزیابی و تفكر می خواندند.

یا در پیرامون پدیده ها به بحث و بررسی می پرداختند و ویژگیها و زیبائیهای آنها را مورد مطالعه و شناسائی قرار می دادند مانند «طرح خلقت نگری» و «طبیعت نگری»

[صفحه 109]

و یا پس از انتخاب یك پدیده، یك موجود، یك ذره، واقعیت های موجود در آن را استخراج و سپس بر اساس واقعیت ها، به اثبات مبانی اعتقادی روی می آورند مانند «طرح واقعیت نگری».


صفحه 109.